Uogólniony wykres relacji między kopii wirusa HIV (miano wirusa) oraz liczby komórek CD4 przez średni kurs nieprzetworzonej zakażenia wirusem HIV; konkretnej osoby na przebieg choroby może być bardzo różna. np.: Liczba komórek CD4 + T lub kopia RNA HIV / ml z wirusem HIV-1 wiąże się ze stopniowym spadkiem liczby komórek CD4 + T i wzrost wiremii. Stadium infekcji może być ustalone poprzez pomiar pacjenta liczby komórek CD4 + T, a poziom wirusa HIV we krwi. Zakażenie HIV nie różni się zasadniczo cztery etapy: okres inkubacji, ostre zakażenia, stadium latencji i AIDS.

Początkowym okresie inkubacji na zakażenie przebiega bezobjawowo i zwykle trwa od dwóch do czterech tygodni. W drugim etapie, ostrej infekcji, który trwa średnio 28 dni i mogą obejmować objawy takie jak gorączka, powiększenie węzłów chłonnych (powiększenie węzłów chłonnych), zapalenie gardła (ból gardła), wysypka, bóle mięśniowe (ból mięśni), złe samopoczucie i owrzodzenia w jamie ustnej i przełyku. Stadium opóźnienia, które występuje w trzeciej, pokazuje kilka lub żadnych objawów i może trwać od dwóch tygodni do dwudziestu lat i poza nią. AIDS, czwarty i ostatni etap zakażenia HIV, jak wykazuje objawy różnych zakażeń oportunistycznych. Badania francuskich pacjentów szpitala stwierdził, że około 0,5% zakażonych HIV-1 osób utrzymać wysoki poziom komórek T CD4 i niskie lub niewykrywalne klinicznie wirusa bez leczenia antyretrowirusowego.

Osoby te są sklasyfikowane jako kontrolerzy HIV lub Long-nonprogressors kadencji. Najważniejsze objawy ostrego zakażenia HIV wyglądają następująco. W fazie początkowej HIV występuje zazwyczaj po przeniesieniu płynów ustrojowych osoby zakażonej do osoby niezakażonych. Pierwszym etapem zakażenia pierwotnego lub ostrej infekcji jest okres szybkiego mnożenia się wirusa, który bezpośrednio po indywidualnej ekspozycji na HIV prowadzi do wzrostu liczebności wirusa we krwi obwodowej z poziomem HIV – często zbliża się on nawet do kilku milionów wirusów na 1 ml.